Kruiden, kamelen en riksjas. - Reisverslag uit Ajmer, India van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu Kruiden, kamelen en riksjas. - Reisverslag uit Ajmer, India van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu

Kruiden, kamelen en riksjas.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nathan en Janneke

06 Maart 2009 | India, Ajmer

Hallo allemaal!
Allereerst bedankt voor alle reacties :D Erg gezellig! Wij vermaken ons hier nog steeds prima! Ik wilde eigenlijk even wat fotos op internet zetten, maar nathan heeft het verkeerde kabeltje mee genomen, dus komen ze wat later :P
Verder zijn we op zondag vertrokken uit Delhi, op weg naar Jaipur (in het vorige bericht stond het verkeerd, een beetje van slag door de hitte denk ik ;)).
Maar ze schijnen het hier logisch te vinden om van de ene grote stad naar de andere 1 trein per dag te laten rijden. En dan ook nog om 06:05 uur 's ochtends.. Dat betekende dus dat we al om half vijf uit bed moesten om vervolgens met onze slaperige hoofden het goede perron te vinden. Hier in India hebben ze ongeveer 10 verschillende klassen per trein. Maar gelukkig stond het allemaal nogal duidelijk aangegeven, en vonden we al vrij snel het goede stukje perron. Onze zitplekken waren ook vrij ruim en we hadden airconditioning :D
Om 06:15 vertrok de trein. Onderweg was er van alles te zien. Eerst de krottenwijken van Delhi met om de 5 a 10 meter poepende mensen naast het spoor, en later de kleine Indiase dorpjes waar je dwars doorheen rijdt met de trein. In de trein kregen we eerst een fles water, toen een thermoskannetje heet water en thee en daarna een krantje :D Heerlijk!
Om half 8 kregen we ook nog ontbijt. Het echt indiase ontbijt is echter niet helemaal favoriet bij mij. Ook bij het ontbijt lijkt het namelijk alsof ze vergeten zijn op te letten hoeveel kruiden er al op zaten, en ze daarom maar wat extra erop hebben gedaan. Kleffe, gekruide pasteitjes en pittige rijst met pittige saus behoren toch niet helemaal tot mijn favoriete ontbijt ;)
Ze krijgen het hier trouwens voor elkaar om alles, en dan ook alles ontzettend gekruid en pittig klaar te maken. Heel lekker, maar iets minder geschikt voor ons Hollanders af en toe ;) Hoewel ze hier wel de lekkerste gebakken aardappels hebben die ik ooit heb gegeten!
Uiteindelijk kwamen we om 11 uur aan in Jaipur, hebben we de backpacks gepakt, de riksjas genegeerd en zijn begonnen aan de tocht naar het hotel. We hadden niet echt een heel goede kaart, maar uiteindelijk kwamen we er toch, heel erg moe en ontzettend heet! Het lastige is dat ze hier niet doen aan straatnaambordjes en huisnummers en er op de kaart geen verschil te zien is tussen een kruispunt en een rotonde, waardoor de weg vinden een heel nieuwe ervaring wordt!
Het hotel waar we aankwamen was echt prachtig! Met een binnentuintje en een heel aardige Indiase vrouw. Vlak voor ons hadden twee mensen uitgecheckt waardoor we geluk hadden en net een kamer konden krijgen. Het was ook een heerlijke kamer, heel ruim en met een doorspoelende wc en warm water! De rest van de dag hebben we lekker gerelaxed en uitgerust.
Dag twee gingen we naar het oude stadsdeel van Jaipur. We dachten dat het maar een klein stukje lopen was, maar uiteindelijk toch zon 1,5 uur gewandeld. In de 'hoofdstraat' kwamen we opeens een klein optochtje tegen, met een olifant, kamelen, muziek en dansende mensen met grote vlaggen. Heel mooi. De oude binnenstad van Jaipur is ook erg mooi trouwens! Een of andere Maharadja heeft vroeger de hele stad roze (en niet blauw ;)) geverfd omdat de engelsen kwamen en roze de kleur is van gastvrijheid. Rare jongens, die Indiers ;)
De mensen zijn hier trouwens ook veel aardiger en behulpzamer dan in Delhi! Ze vinden ons ook reuze interessant, vooral de kinderen. Die zeggen bijna allemaal hallo en zijn heel blij als je dan hallo terug zegt. Sommige willen je ook een handje geven.. Heel apart.
Uiteindelijk zijn we naar het city palace gelopen. Een heel mooi, oud paleis met leuke bewakers met enorme rode tulbanden en de grootste zilveren potten ter wereld.
Toen Nathan en ik even aan het uitrusten waren op een trap, werd er heel subtiel een klein Indiaas meisje naast ons gezet, waarna haar vader foto's van haar met ons ging maken. Heel raar...
Dinsdag wilden we een treinticket kopen. In Delhi ging dit heel snel, maar in Jaipur waren ze iets minder efficient. Na een uur wachten toch een kaartje weten te bemachtigen :D
's avonds lastig gevallen door een bedelaar die ons stevig vastpakte en om eten vroeg. Best vervelend. Later ook nog bedelende kinderen bij ons gehad, en toen we niets gaven werden we beschoten met een steentje mbv een katapult. Dat is toch wel weer de andere kant van India, best heftig...
Woensdag hebben Nathan en ik een berg beklommen op weg naar een fort. We hadden prachtig uitzicht over het dorp! Het fort was helemaal verlaten, heel apart... Alleen in de verte zaten wat Indiers en verder was het echt doodstil.. In de verte nog enorme apen zien lopen (gelukkig kwamen ze niet al te dichtbij ;))
Op donderdag zijn we weer met de trein verder gegaan, van Jaipur naar Ajmer. Onderweg zaten we naast een Indiase man in lang wit gewaad, die druk bezig was met het schillen van komkommers en het snijden van bergen tomaten. Daarna deed hij er kruiden over, en gaf ons een deel ervan op een plastic zakje, erg aardig! Ik heb ze alleen maar niet gegeten, aangezien ik al last had van mn darmen en nog een treinreis voor de boeg had ;) Maar volgens Nathan was het erg lekker!
Aangekomen in Ajmer zijn we weer op zoek gegaan naar het hotel, en die na een tijdje ook gevonden. We hebben nu een vrij mooie kamer met hurktoilet en een eigen gekko die zich grotendeels achter de schilderijen schuil houdt. Ajmer is een heel leuk, vrij klein plaatsje met twee heerlijke, groene parken en een heel mooi meer.
Morgen vertrekken we naar Pushkar (vlak boven Ajmer) en dinsdag gaan we met de trein verder naar Jodhpur.Inmiddels hebben we ook al een aantal keer gebruik gemaakt van de riksjas hier. Echt ideaal! Ze wurmen zich overal doorheen en meestal kom je vrij ontspannen aan op de plek van bestemming ;)
De temperatuur stijgt hier trouwens iedere dag naar mijn idee..Het is hier overdag echt heel heet en ik heb tot nu toe nog geen wolkje of regendruppel gezien. Ze hebben hier wel overal ventilators gelukkig :D
Nog een leuk weetje: op de roepie muntjes staat met handjes aangegeven hoeveel roepies het muntje waard is. Dus op een muntje van 1 roepie, staat een handje met de duim omhoog, en op die van 2 roepies een handje met de wijs- en middelvinger omhoog. Toch handig als je niet kan lezen ;)
Groetjes uit een zonnig India!
Nathan en Janneke.

• 06 Maart 2009 - 12:33

Anne:

En weer een super leuk verhaal zeg! Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's want geloof jullie nog niet helemaal hoor ;) al die gekke dingen haha....

Tot berichts/mails!! xxx

• 06 Maart 2009 - 16:06

Gerja:

Hoi Janneke en Nathan.
    Aagje heeft mij jullie site doorgestuurd, kan ik ook mooi lezen wat jullie allemaal beleven. Anders moet ze mij zoveel vertellen:)
    Geniet ervan , maar dat doen jullie wel!!!! Groeten Gerja

• 06 Maart 2009 - 22:23

Kj:

Leuke verhalen jongens! Ben net als Anne ook benieuwd naar de foto's. Vooral van de heilige koeien ;)

• 08 Maart 2009 - 01:21

Jorn:

Ik heb een hekel aan foto's!

Ohnee, kom maar op! Erg leuke verhalen zo

• 09 Maart 2009 - 09:26

Annelies:

leuk om zo snal na het eerste bericht alweer wat te horen!! ben net als de rest van de zweden crew (ha!) benieuwd naar de foto's! dus nathan, volgende keer goede kabeltje mee he!

geniet ervan!
    dikke kus

• 09 Maart 2009 - 10:48

Linda:

Wat klinkt het allemaal leuk en indrukwekkend daar! Geniet ervan!
    En van het mooie weer, tis hier prut!

Liefs, Linda

• 12 Maart 2009 - 11:45

Gabrielle:

He Nathan en Janneke!

Wat een mooie verhalen weer! Erg leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en meemaken! En ja, ook ik ben erg benieuwd naar de foto's! Ben nu alweer benieuwd naar de volgende verhalen!

Liefs Gabrielle

• 14 Maart 2009 - 10:10

Marleen:

hey jp en nathan, hoe voelt dat nu om zo'n beroemdheid te zijn ;)
    x m