Van terracottaleger tot slak - Reisverslag uit Qufu, China van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu Van terracottaleger tot slak - Reisverslag uit Qufu, China van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu

Van terracottaleger tot slak

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nathan en Janneke

13 Mei 2009 | China, Qufu

Hallo!
Een wat lange stilte op de site, maar we hebben het nogal druk gehad en dus geen tijd gehad om op internet te gaan.
Allereerst iedereen bedankt voor alle felicitaties voor mijn verjaardag! :D Ik heb mijn verjaardag doorgebracht op het strand van Qingdao onder het genot van een echte chocolade verjaardagscake. Heerlijk!
Maar om bij het begin te beginnen, na Datong zijn we naar Pingyao gegaan, een stadje met een oud stadsdeel met echt oude huisjes en mooie rode lampionen. Echt prachtig! En in het hotel hadden ze de lekkerste bananenpannenkoeken ooit, dus wij hebben genoten! Hier heb ik ook een raar ijsje geprobeerd, namelijk een doperwtjesijsje. Vreselijk! Maar de chinezen zijn er dol op, ik zie ze er heel vaak mee lopen. Ze hebben hier sowieso erg rare ijsjes zoals mais en tomaat. De eerste was wel lekker, de tweede minder ;)
Na Pingyao zijn we naar Xian gegaan, voor de grote attractie, het terracottaleger. We zijn hier op de derde dag heengeweest met de bus. In de bus kregen we een hele uitleg, alleen die was natuurlijk in het chinees dus weinig van te volgen.
Het leger was erg indrukwekkend! (de toegangsprijs mogelijk nog indrukwekkender..) Er waren 3 "pits"; Pit 1 was de grootste met de meeste warriors en paarden, pit 2 was ook erg groot en daar kon je goed zien dat ze nog druk bezig waren met opgraven en pit 3 was erg klein (en een beetje saai ;)).
Het was heel bijzonder om te zien, dat iemand zon groot leger heeft laten bouwen!
Na Xian zijn we met de nachttrein in 24 uur naar Qingdao gegaan. In elke chinese trein zitten kraantjes waar kokend water uit komt. Ideaal, want ze hebben hier het grootst mogelijke assortiment aan kant-en-klaar noodles. En dus hebben we zon bak gekocht, heet water erbij, even roeren en je hebt een avondmaaltijd. Lang leve China :P
In de trein vrij goed geslapen en fris en fruitig kwamen we aan in Qingdao. Deze stad ligt aan de zee en we hebben dus ook volop genoten van de zee en het strand! We hebben zelfs zwemkleding gekocht hier en om even een indicatie te geven van hoe dun de chinesen zijn: mijn bikini is maat xl... Het topje is iets te groot maar het broekje is zelfs te klein!
In Qindao was het eten wel minder lekker. Je zou toch denken dat ze er lekkere vis zouden klaarmaken, maar waar zijn de chinesen dol op: natuurljk op de slijmerige weekdieren... Alle restaurants hebben bakken vol met de vieste, glibberigste, slijmerigste slakken en ondefinieerbare weekdieren... Blegh..
Na Qingdao zijn we naar Tai'an gegaan voor een ware beproeving, de Tai Shan. Dit is 1 van de 5 heilige bergen van China en deze kan je beklimmen. Slechts 6660 trapjes te gaan... Wij waren zo gek om het te proberen. Het eerste deel viel nog mee, daar liep je ook stukjes rechtuit om bij de top te komen. Pas na de helft begon het echte werk, meterslange steile trappen die in de verzengende hitte bestegen moesten worden.. Ongelooflijk! Na zon 4 uur kwamen we puffend en zwetend op de top, 1545m hoog! En als je daar dan chinese omaatjes van minstens 70 jaar ziet staan, voel je je toch een beetje een mietje met je zere benen ;)
Maar het uitzicht was prachtig! Op de top waren ook nog wat tempels te zien waarvoor je natuurlijk nog meer trappen op moest..
En toen alle 6660 trapjes weer af...
Om 18 uur stonden we met trillende benen weer beneden.
En nu zit ik met spierpijn achter de computer in Qufu. Dit is de geboorteplaats van Confucius en dus kan je hier zijn woning, bos, tombe, enz bekijken. Daar gaan we ons morgen aan wagen.
Daarna richting Shanghai, waarschijnlijk vertrekken we 23 mei naar Japan. Nog maar 1,5 week China! (wat veel te weinig is!!)
Ajuus!
Groetjes Nathan en Janneke.

• 14 Mei 2009 - 09:45

Gerja:

Jullie reis schiet al flink op he!Lees met plezier jullie verhalen.Groetjes!

• 17 Mei 2009 - 16:49

Gabrielle:

Leuk om dit weer te lezen! Volgens mij hoeven jullie nog lang niet terug en houden jullie dit nog heel lang vol..Super om iedere keer jullie verhalen te lezen!!! Genietse nog even van de week China!

Liefs

• 29 Mei 2009 - 22:39

Martin:

Ha Janneke,

Leuke verhalen, en nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Veel plezier de laatste dagen, en tot snel!

Groetjes,

Martin

Nathan en Janneke

Hallo! Wij (Nathan en Janneke) zullen op 21 januari vertrekken naar Azie om daar 4 maanden rond te reizen. We zullen onze reis beginnen in India (Delhi) en daarna reizen we naar Nepal. Vanuit Nepal vliegen we naar Tibet om van daaruit de trein te nemen op weg naar Beijing. Vanuit Beijing zullen we naar Shanghai vertrekken om vervolgens daar met de boot naar Japan te varen. Op 13 mei vertrekken wij weer uit Tokio om vele uren later aan te komen in Brussel. Op dit moment zijn wij nog druk bezig met het regelen van de laatste dingen voor onze reis. Op deze site kunnen jullie lezen wat we allemaal zullen meemaken! Groetjes Nathan en Janneke.

Actief sinds 01 Jan. 2009