Yak, yak, yak, yak en nog eens yak.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu Yak, yak, yak, yak en nog eens yak.. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu

Yak, yak, yak, yak en nog eens yak..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nathan en Janneke

17 April 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo!
Ik zit nu in Beijing en denk met weemoed terug aan de prachtige dagen die we achter de rug hebben! (oma preekt)
Allereerst hebben we nog gemountainbiked met een gids en een vreselijk sportieve Australier. Ik hobbelde er natuurlijk een beetje achteraan, maar heb ontzettend genoten! We hadden prachtig uitzicht en kwamen door schattige, kleine dorpjes waarbij de kinderen meteen bewonderend de mountainbikes kwamen bekijken.
Verder hebben we natuurlijk slechts 1,5 dag voor vertrek te horen gekregen dat we naar Tibet konden. Maar we waren erg blij met het nieuws en afgelopen zaterdag stapten we in het vliegtuig! We hadden een taxi besteld om ons naar het vliegveld te brengen, maar halverwege werden we aangehouden door de politie. De chauffeur moest wat papieren laten zien en blijkbaar was er iets niet helemaal in orde... De agent gebaarde dat hij ons eerst naar het vliegveld moest rijden en dan terug moest komen voor zijn rijbewijs (die hield de agent). De chauffeur praatte, glimlachte en gebaarde maar niets hielp. Dus werd de auto weer gestart en reden we verder. Voor 20 meter... Toen werd de taxi aan de kant van de weg gezet, de chauffeur pakte wat geld en liep weer richting de agenten. 2 Minuten later kwam hij lachend terug met zijn rijbewijs weer in z'n hand. Hoezo, corruptie...
Gelukkig kwamen we uiteindelijk op het vliegveld, en na 1000 controles stegen we op en verlieten we Nepal. Het werd de mooiste vlucht ooit!
We vlogen dwars over de Himalaya met geweldig uitzicht over de (besneeuwde) bergen, hoogvlakten en riviertjes. Het was heel vreemd, want omdat de bergen zo hoog zijn heb je het idee dat je heel laag vliegt.. ;)
Na iets meer dan een uur landden we in Lhasa. Met dikke, wollen vesten aan begonnen we aan onze dagen in Tibet! We werden opgehaald door onze gids en kregen meteen een mooi sjaaltje. Het was 1,5 uur rijden naar Lhasa en onderweg bekeken we nog een grote Boeddha die uitgehouwen was ter herinnering aan de gevluchte Dalai Lama.
Lhasa was heel bijzonder! Het is veel moderner dan ik had verwacht! Ze hebben er zelfs een Vero Moda en Jack & Jones (niet in geweest natuurlijk!)Daarnaast is de controle door de Chinezen ontzettend te merken! Op elke straathoek stonden 6 zwaar bewapende militairen en je mag als toerist wel zelf rondlopen, maar als je iets wilt bezoeken kan dit alleen onder begeleiding van een gids. De meeste gidsen zijn chinees, en zijn door de chinezen ook getest op hun politieke "correctheid". Daarnaast werd ons meerdere malen op het hart gedrukt dat we geen foto's mochten maken van militaire mensen en gebouwen en dat we voor het donker in het hotel moesten zijn. Een gek begin!
De eerste avond wilden we gaan eten, maar het ene restaurant na het andere was dicht! Het toeristenseizoen is duidelijk nog niet begonnen! Gelukkig vonden we uiteindelijk een geweldig restaurant waar je onder andere schapenhoofd, longen en tongen kon bestellen..(de slagerijen hebben hier ook hele koeien/yakken hangen en je ziet mensen voorbij fietsen met een koeienpoot op de snelbinders). Wij hielden ons netjes bij varkens en yak reepjes en kregen een leuke dans en zangvoorstelling erbij!
De drie dagen die we in Lhasa waren werden we rondgeleid door Kalsang Wangdu, een echte Tibetaan! (dat is veel leuker, want dan krijg je niet de chinese praatjes). Onze gids was in Lhasa geboren, maar op zijn 13e naar India gevlucht. Daar heeft hij 17 jaar gewoond en gestudeerd en toen is hij vanaf de Nepaleze grens in 28 dagen terug gelopen naar Lhasa. Daar aangekomen is hij meteen opgepakt en hij moest 5 maanden de gavangenis in! (hij heeft nog "geluk" gehad want het had ook 6 jaar kunnen worden als ze gedacht hadden dat hij berichten van de dalai lama zou verspreiden). Nu was hij net vrij en het enige werk dat hij mocht doen was toeristen rondleiden. Bizar toch!
Verder hebben we veel paleizen en monastery's gezien. In deze toeristische dingen lopen ook veel chineze agenten in burger om de toeristen in de gaten te houden ;) De gids kon heel erg leuk vertellen en heeft veel uitgelegd over de Tibetaanse cultuur. Zo zijn ze hier gek op yakboter (of eigenlijk alles van de yak) en dit wordt echt overal opgesmeerd! Ook op teksten ed zodat deze uiteindelijk niet meer te lezen zijn! ;) De stenen van de monastery's waren af en toe ook glad van de yakboter.
Op de laatste dag zijn we nog naar een monastery hoog in de bergen geweest en daar begon het nog te hagelen! Heel toepasselijk voor Tibet en het zorgde voor nog mooiere uitzichten!
Verder hadden we ook een heerlijk hotel met ligbad (!) en we hebben helemaal geen last gehad van hoogteziekte. Wel was de hoogte te merken, na een paar traptreden ging m'n hart al tekeer. En laten ze in Tibet nu juist dol zijn op trappen! :P
Maar woensdag moesten we helaas weer weg uit Lhasa... Het was echt helemaal geweldig en het is zo'n prachtig land! De mensen vinden het ook helemaal geweldig dat je er bent en vooral de oude mensen pakten af en toe je hand en glimlachten enthousiast.
Maar woensdag om 08:30 vertrok toch echt de Himalaya Express. We zijn in 48 uur door de Himalaya (5100 m hoogte) en China naar Beijing gereden. Onderweg ons chinees geoefend en ik ken nu al de woorden leeg, neus en tafeltennis. Heel nuttig, ik weet het.. De uitzichten waren weer helemaal geweldig (ook in China) en nu zitten we dus in Beijing.
We hebben al een groot plein bekeken en iets heerlijks gegeten van een straattentje (geen idee wat het was.. )
China is toch ook al leuk! Alleen spreken ze hier niet of weinig engels,dus heb ik al menig handen en voetenwerk moeten gebruiken! En de wcs kunnen hier niet altijd wc papier aan, dus na het afvegen gooi je het dan in een bakje naast de wc. Heerlijk.... ;)
Morgen gaan we naar de verboden stad of we gaan fietsen. Op naar de volgende avonturen!
Groetjes Nathan en Janneke.

• 17 April 2009 - 10:55

Jord:

Wow, cool verhaal. Later als ik groot ben ga ik ook naar Tibet!!!

• 18 April 2009 - 07:05

Linda:

Wat super cool!! Word helemaal jaloers van jullie verhalen ;) wat een belevenissen zeg en dat jullie gewoon in Tibet zijn geweest, vet!
    Geniet ervan!

Liefs, Linda

• 26 April 2009 - 14:14

Gabrielle:

Wat een mooie verhalen! Ben heel erg benieuwd hoe jullie China vinden! En wat jullie van de verboden stad vinden..gaan jullie ook nog naar het karstgebergte? Wel echt heel gaaf dat Tibet toch nog gelukt is..hoe gaat het met de foto's?

LIefs Gabrielle!!

Nathan en Janneke

Hallo! Wij (Nathan en Janneke) zullen op 21 januari vertrekken naar Azie om daar 4 maanden rond te reizen. We zullen onze reis beginnen in India (Delhi) en daarna reizen we naar Nepal. Vanuit Nepal vliegen we naar Tibet om van daaruit de trein te nemen op weg naar Beijing. Vanuit Beijing zullen we naar Shanghai vertrekken om vervolgens daar met de boot naar Japan te varen. Op 13 mei vertrekken wij weer uit Tokio om vele uren later aan te komen in Brussel. Op dit moment zijn wij nog druk bezig met het regelen van de laatste dingen voor onze reis. Op deze site kunnen jullie lezen wat we allemaal zullen meemaken! Groetjes Nathan en Janneke.

Actief sinds 01 Jan. 2009