Boerend, smakkend en slurpend China. - Reisverslag uit Datong, China van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu Boerend, smakkend en slurpend China. - Reisverslag uit Datong, China van Nathan en Janneke - WaarBenJij.nu

Boerend, smakkend en slurpend China.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nathan en Janneke

28 April 2009 | China, Datong

Nihao! (oftewel hallo!)
Ik zit nu in een grote zaal met een stuk of 120 computers, omringd door kettingrokende, chinese jongens/mannen die enthousiast monsters afslachten en ridders vermoorden in hun computerspelletjes. Hoezo cliche.. ;)
Maar we zijn nu in Datong en hebben van alles en nog wat meegemaakt!
Eerst nog Beijing. We zijn er uiteindelijk 8 dagen geweest en hebben ons geen moment verveeld! Wat een leuke stad zeg! De gebouwen zijn niet spectaculair, maar de sfeer is heel goed en je kan er fietsen! Dat laatste hebben wij dan ook enthousiast gedaan en het was heerlijk om weer eens op een fiets te zitten. En hoewel er in China veel gefietst wordt, kan slechts een heel klein deel van de chinezen ook echt goed fietsen.. De meeste slingeren van links naar rechts in een slakkentempo en zodra er een andere fietser naast ze fietst, is de paniek op de gezichten af te lezen. Erg grappig!
We zijn natuurlijk ook nog naar de Verboden Stad geweest. Een gek idee om daar rond te lopen terwijl het zo lang afgesloten is geweest. Het is trouwens een enorm complex! Nathan en ik hebben er een hele dag rondgelopen en op het eind moesten we zelfs nog haasten... Er zijn veel mooie gebouwen, maar het was heel erg veel van hetzelfde.
En we zijn natuurlijk ook nog naar de Chinese muur geweest! We wilden naar een minder toeristisch stuk, dus besloten we om naar Simatai te gaan met de bus. In de bus zat echter ook een taxichauffeur die ons met zeer slimme listen de bus uitlokte (het wordt wel een erg lang verhaal als ik alles ga beschrijven). Het kwam er op neer dat we uiteindelijk een stuk met de taxi zijn gegaan. We werden in Jinshanling (of zoiets) afgezet en zijn de 10 km naar Simatai gelopen over de muur. Prachtig!!! Het was een stuk echt oude muur, dus steile trappen, gaten, afgebrokkelde delen, enz... Dat maakte het nog veel mooier! Er was veel mist in het begin, maar dat trok op en toen hadden we geweldige uitzichten met de muur waar flarden mist voorbij trokken. Echt geweldig! Na 4 uur lopen kwamen we (met licht trillende knieen, de muur is soms vreselijk steil!) aan in Simatai en daar werden we weer opgehaald door de taxichauffeur. Terug gereden naar Miyun, nog net de laatste bus naar Beijing gered en toen met de metro weer naar het hostel. Een erg leuke dag!
Inmiddels zijn we hier ook gewend aan het afdingen. In India en Nepal kon je wel afdingen, maar niet zoveel als hier! Bij alle aankopen die we doen (behalve eten en drinken) halen we minstens 50 % van de prijs af! Nathans horloge (een prachtige neprolex) werd ons aangeboden voor 280 yuan en uiteindelijk kregen we hem voor 50. Echt grappig!
Verder is de taalbarriere ook geweldig. Ze spreken hier echt, helemaal geen woord engels! Ook de jongeren niet.. Dat maakt het een hele uitdaging om dingen te regelen hier. Je kan natuurlijk veel via organisaties laten regelen, maar wij vinden het veel te leuk om zelf te doen. Dus toen we een treinkaartje nodig hadden hebben we een briefje gemaakt met daarop de datum dat we wilden reizen, de bestemming en het aantal tickets. En het werkte! We zijn er nog steeds erg trots op :P
Verder zijn ze hier dol op "voetbadminton". Er zijn hier enorme pluimen die je met de voet naar elkaar over trapt. Wij hebben er ook een gekocht en hebben hem meteen op het plein voor het hotel uitgeprobeerd. We trokken erg veel bekijks en de chinezen vonden het erg leuk om ons een poging te zien doen om de pluim over te trappen (we bakten er natuurlijk niets van). Uiteindelijk stonden we met zon 6 chinezen te "voetbadmintonnen". Ontzettend gelachen!
Nu zitten we in Datong. Een industriestadje ten zuidwesten van Beijing. Gister zijn we met de bus naar grotten geweest waar gigantische boeddhabeelden waren uitgehakt zon 1600 jaar geleden. Heel erg indrukwekkend!
Het eten in China is nog steeds heerlijk! Het nadeel is wel dat ze hier ook echt het hele dier opeten en je dus het vlees in de sausjes krijgt inclusief botten, spek, vet en vel. Ook hebben we al een kippenpoot erin gehad (inclusief de tenen). Brr... En ze eten hier kikkers en octopussen op stokjes van de barbeque en grote wokken saus met darmen erin.
En chinezen eten ook echt heel erg vies. Ik dacht dat het wel een beetje mee zou vallen anno 2009, maar nee. Ze slurpen, boeren, smakken, spugen en alles wat ze niet lekker vinden spugen ze uit op tafel of op de grond. Meestal gevolgd door een enorme rochel. En daar zit je dan naast te eten :P
Maar het is heel grappig om mee te maken en ik moet zeggen dat China tot nu toe ook weer een geweldig land is met geweldige mensen! We trekken hier wel enorm veel bekijks en worden weer erg vaak op de foto gezet :P Maar wat wil je ook als meisje met rode krullen en jongen met baard ;)
Groetjes!
Nathan en Janneke.

• 29 April 2009 - 06:45

Linda:

Heej Jan en Nathan!

Wat een verhalen steeds, ik lees ze met plezier! Super om te horen dat jullie het nog steeds zo naar jullie zin hebben. En wat cool zeg gewoon op de Chineze muur! Geniet ervan verder!

Liefs, Linda

• 10 Mei 2009 - 19:21

Fam. Koning:

Heee Janneke!
    Omdat we niet wisten waar we de kaart heen moesten sturen een berichtje via deze weg ;-). Van harte gefeliciteerd met je 22ste verjaardag!!!
    We hopen dat je een topdag hebt daar. Super verhalen! Groetjes aan Nathan en tot snel,
    Groetjes van Cor, Anja, Geeke, Marlou, Floor en Lars

Nathan en Janneke

Hallo! Wij (Nathan en Janneke) zullen op 21 januari vertrekken naar Azie om daar 4 maanden rond te reizen. We zullen onze reis beginnen in India (Delhi) en daarna reizen we naar Nepal. Vanuit Nepal vliegen we naar Tibet om van daaruit de trein te nemen op weg naar Beijing. Vanuit Beijing zullen we naar Shanghai vertrekken om vervolgens daar met de boot naar Japan te varen. Op 13 mei vertrekken wij weer uit Tokio om vele uren later aan te komen in Brussel. Op dit moment zijn wij nog druk bezig met het regelen van de laatste dingen voor onze reis. Op deze site kunnen jullie lezen wat we allemaal zullen meemaken! Groetjes Nathan en Janneke.

Actief sinds 01 Jan. 2009